Arne Jacobsen i „gesamtkunstwerk”. Czyli o totalnym podejściu do projektowania.

Udostępnij na:

Arne Jacobsen był jednym z najważniejszych duńskich architektów i projektantów, którego wpływ na rozwój wzornictwa w XX wieku jest nie do przecenienia. Jego prace, w tym ikony designu takie jak fotel Egg i krzesło Series 7, łączą w sobie nowoczesny funkcjonalizm z duńską elegancją, tworząc unikalne dzieła, które przetrwały próbę czasu.

Jacobsen był architektem i projektantem, który wyróżniał się całościowym, holistycznym podejściem do projektowania. Jego projekty, zarówno architektoniczne jak i wzornicze, charakteryzowały się spójną wizją, w której każdy element był starannie przemyślany i zintegrowany z całością.

Gesamtkunstwerk – Całościowe Dzieło Sztuki

Jacobsen dążył do stworzenia kompletnych, zintegrowanych projektów, które określał mianem “gesamtkunstwerk” – całościowego dzieła sztuki. Najlepszym przykładem tego podejścia jest hotel SAS Royal w Kopenhadze, który zaprojektował od podstaw – od architektury budynku, przez meble i oświetlenie, aż po najmniejsze detale takie jak popielniczki, klamki  i autobusy lotniskowe. Podobne całościowe podejście zastosował przy projektowaniu St. Catherine’s College w Oksfordzie, gdzie zaprojektował nie tylko budynki, ale także ogród i wybór gatunków ryb do stawu. Każdy element tych projektów był przemyślany i dopracowany tak, aby tworzyć spójną, harmonijną całość.

Holistyczne podejście Jacobsena widoczne było także w jego projektach mebli i wzorów. Projektując krzesła takie jak „Egg” czy „Series 7″, tworzył je nie tylko jako samodzielne obiekty, ale jako elementy dopełniające jego wizję architektoniczną.

Fotel Egg, zaprojektowany w 1958 roku, powstał z myślą o hotelu SAS Royal. Jacobsen, poszukując idealnej formy, eksperymentował z drutem i gipsem, co pozwoliło mu na stworzenie organicznej, rzeźbiarskiej formy, która zachwyca do dziś. Fotel charakteryzuje się zakrzywioną skorupą, która zapewnia komfort i intymność, a jego innowacyjne wykorzystanie pianki poliuretanowej w produkcji zrewolucjonizowało podejście do mebli tapicerowanych. Egg stał się symbolem luksusu i nowoczesności, a jego unikalny kształt sprawił, że zyskał uznanie wśród miłośników designu na całym świecie.

Z kolei krzesło Series 7, zaprojektowane w 1955 roku, to przykład doskonałego połączenia prostoty i funkcjonalności. Jacobsen zastosował nowatorską technikę gięcia sklejki, co pozwoliło mu na nadanie krzesłu organicznych kształtów, które doskonale wpisują się w ergonomię ludzkiego ciała. Series 7 szybko stało się jednym z najczęściej kopiowanych krzeseł w historii, a jego minimalistyczny design sprawił, że jest chętnie wybierane do różnorodnych wnętrz, od domów po biura.

Podobnie było z jego projektami tkanin i wzorów. Współpracując z żoną Jonną, tworzył wzory oparte na jego botanicznych studiach, które następnie wykorzystywane były w tekstyliach. Każdy element projektu był przemyślany i zintegrowany z całością.

Całościowe podejście Jacobsena do projektowania zaowocowało ponadczasowymi, ikonicznymi projektami, które przetrwały próbę czasu. Fotele “Egg” i krzesła “Series 7” są do dziś produkowane i pożądane na całym świecie, a jego architektura, taka jak hotel SAS Royal, jest ceniona za swój nowatorski design.

Holistyczna wizja Arne Jacobsena, w której każdy detal był starannie przemyślany i zintegrowany z całością, wyróżniała go na tle innych projektantów i architektów. Jego projekty były kompletne, spójne i ponadczasowe, stanowiąc wyraz jego totalnego podejścia do projektowania.