Ray & Charles Eames: duet, który nauczył Amerykę siedzieć inaczej

Udostępnij na:

„Wszystko, co mówię, że zrobił Charles, zrobiłam ja. Wszystko, co mówię, że zrobiłam ja, zrobił Charles”.

Ray i Charles Eames to prawdziwie ikoniczny duet, który nie tylko nauczył Amerykę siedzieć inaczej, ale także zrewolucjonizował świat designu XX wieku. Wierzyli, że dobre siedzisko powinno być nie tylko wygodne, ale także dostępne dla szerokiego grona odbiorców: „ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy, jak największej liczbie ludzi, za jak najmniejsze pieniądze”.

Ich historia miłosna i zawodowa jest fascynującym splotem kreatywności, innowacji i wzajemnego zrozumienia.

Charles Eames, urodzony w 1907 roku w St. Louis, Missouri, początkowo studiował architekturę na Washington University. Jednak po zaledwie dwóch latach, został usunięty z listy stdentów ze względu na jego zainteresowanie Frankiem Lloydem Wrightem, które wykładowcy uznali za zbyt radykalne. Z kolei Ray Kaiser, urodzona w 1912 roku w Sacramento, w Kalifornii, studiowała malarstwo pod okiem Hansa Hoffmanna w Nowym Jorku, zanim przeniosła się do Cranbrook Academy of Art w Michigan. To właśnie tam, w 1940 roku, poznała Charlesa Eamesa, który przybył do Cranbrook na zaproszenie Eero Saarinena.

Ich pierwsze spotkanie było dalekie od romantycznych i wzniosłych. Charles, wówczas żonaty, pracował nad projektem krzeseł z Eero Saarinenem, a Ray pomagała im w przygotowaniach do konkursu „Organic Design in Home Furnishings” organizowanego przez Museum of Modern Art. Wspólna pasja do designu i innowacji szybko przerodziła się w głębsze uczucie. Charles mawiał: wszystko łączy się ze wszystkim, co doskonale opisuje nie tylko ich podejście do designu, ale także do życia. Ray i Charles pobrali się w 1941 roku, zaledwie miesiąc po rozwodzie Charlesa z pierwszą żoną, i przenieśli do Los Angeles, gdzie rozpoczęli swoją wspólną przygodę w świecie wzornictwa.

FOTEL LOBBY ES 108

Zaprojektowany z myślą o przestrzeniach publicznych, ES 108 zmienił sposób, w jaki ludzie korzystali z siedzisk w hotelach i biurach. Wyższa rama i bardziej masywna konstrukcja fotela sprawiają, że idealnie nadaje się do przestrzeni publicznych, zapewniając jednocześnie komfort i styl.

Charles Eames podczas projektowania ES 108: „uznanie ograniczeń projektu jest jednym z czynników, które odróżniają przeciętność od jakości”.

FOTEL LOUNGE CHAIR

Ten ikoniczny fotel, zaprojektowany w 1956 roku, miał zapewniać „ciepło dobrze używanej rękawicy baseballowej”, jak określił to Charles.

Lounge Chair miał swoją spektakularną premierę w 1956 roku w popularnym programie telewizyjnym „Home”, gdzie Charles Eames osobiście zaprezentował jego zalety, siadając w fotelu przed kamerami. Konstrukcja fotela, składająca się z trzech wygiętych elementów ze sklejki fornirowanej palisandrem lub orzechem i wyściełanych skórą, była niezwykle innowacyjna jak na swoje czasy. Ta kombinacja materiałów nie tylko zapewniała wyjątkowy komfort, ale także nadawała fotelowi charakterystyczny, luksusowy wygląd. Mimo że podstawowy design Lounge Chair pozostał niezmieniony od ponad 60 lat, fotel przeszedł wiele subtelnych modyfikacji. Vitra, firma produkująca mebel, stale dostosowuje jego wymiary do zmieniających się proporcji ludzkiego ciała, dbając o to, by fotel pozostał tak samo wygodny dla współczesnych użytkowników.

Lounge Chair stał się nie tylko ikoną designu, ale także elementem popkultury, często pojawiając się w filmach, serialach telewizyjnych i reklamach. Co więcej, fotel został zaprojektowany z myślą o trwałości – każda jego część może być osobno wymieniona lub naprawiona, co sprawia, że może służyć przez wiele pokoleń. Ta cecha czyni go nie tylko przedmiotem użytkowym, ale także rodzinną pamiątką, przekazywaną z pokolenia na pokolenie. I obiektem pozostającym jednym z najbardziej rozpoznawalnych i pożądanych na świecie.

KRZESŁA DSW

Znane również jako „Shell Chair“, były prawdziwym przełomem w projektowaniu mebli. Eamesowie wykorzystali technologię formowania sklejki, którą opracowali podczas II wojny światowej, tworząc ergonomiczne siedzisko, które łatwo łączyło się z różnymi podstawami. Ray Eames powiedziała o tym projekcie: „to, co jest potrzebne, to nie nowy styl siedzenia, ale nowy sposób siedzenia”.

Nazwa DSW to skrót od „Dining Height Side Chair with Wood Base”, co doskonale opisuje ich przeznaczenie i konstrukcję. Początkowo siedziska były wykonywane z innowacyjnego wówczas włókna szklanego, co stanowiło przełom w produkcji mebli. Z czasem zastąpiono je tworzywem sztucznym, czyniąc krzesła bardziej ekologicznymi i przystępnymi cenowo,. Projekt ewoluował na przestrzeni lat, zachowując jednak swój charakterystyczny kształt, łączący organiczną formę siedziska z geometryczną podstawą.

Krzesła były dostępne w różnych kolorach i z różnymi podstawami, co pozwalało na personalizację i dostosowanie do różnych wnętrz. W maybel posiadamy zestaw złożony z 4 sztuk, w odcieniach beżu i brązu.

FOTEL EA 108

Fotel biurowy, zaprojektowany w 1958 roku, wprowadził nowy standard w tworzeniu mebli biurowych. Charles Eames podsumował pracę nad jego konstrukcją: “detale nie są detalami. One tworzą design”. Fotel charakteryzuje się smukłą, aluminiową ramą i ergonomicznym siedziskiem, które zapewnia komfort podczas długich godzin pracy.

KRZESŁA BIUROWE EA 105

Krzesła będące częścią serii Aluminium Group, zostały zaprojektowane z myślą o nowym sposobie siedzenia w biurze. Ray Eames skomentowała proces projektowy następująco: „chcieliśmy stworzyć krzesła, które byłyby tak wygodne jak fotel wypoczynkowy, ale odpowiednie do pracy”. Wyróżniają się „pływającym” siedziskiem zawieszonym na aluminiowej ramie, co zapewnia elastyczność i komfort.

Charles Eames powiedział kiedyś: „ostatecznie wszystkie problemy projektowe są problemami ludzkimi”. Ta filozofia sprawiła, że ich wytwory były nie tylko funkcjonalne i estetyczne, ale także odpowiadały na realne potrzeby ludzi. Ray Eames dodała: „to, co działa, jest lepsze niż to, co wygląda dobrze. To, co wygląda dobrze, może być głupie i niepraktyczne”.

Eamesowie zmienili sposób siedzenia, zaczynając od Ameryki, a kończąc na całym dzisiejszym świecie. Projektowane przez duet obiekty nie tylko zapewniały komfort i funkcjonalność, ale także edukowały użytkowników o wartości i jakości wzornictwa: „design jest planem działania. To, co robisz z planem, jest prawdziwym testem”.

Eamsowe plany zmieniły oblicze światowego designu i sposobu, w jaki użytkujący ten design ludzie, postrzegają łaknącą interakcji przestrzeń wokół siebie.