
Maślany renesans: obiekty w kolorze butter yellow
Świat designu został owładnięty nowym kolorem. Maślaną żółć, bo o niej mowa, okrzyknięto trendującym odcieniem sezonu. Wywołująca niezwykle ciepłe skojarzenia – od kuchni babci po śniadanie przy ciepłym chlebie – barwa od dawna przenikała wzornictwo, pojawiając się w szkle pater, na kloszach lampek nocnych, oparciach krzeseł i pokryciach sof.
Dla współczesnych i niezależnych twórców butter yellow okazała się w sam raz. Lekka, ale wyrazista, mniej krzykliwa niż intensywne barwy, a jednocześnie bardziej zabawna niż neutralne tony. Po cichu przeniknęła z domowego zaplecza na wybiegi mody i podesty prestiżowych wystaw. Dlaczego teraz?
Producent sprzętu AGD, marka KitchenAid, wyniósł maślaną żółć do rangi ikony, ogłaszając ją kolorem roku 2025. Ich badania wykazały, że odcień ten ma silne emocjonalne znaczenie – większości osób kojarzy się z domowymi posiłkami i cennymi wspomnieniami. Jak wyjaśnia Brittni Pertijs, główna projektantka kolorów, materiałów i wykończeń w KitchenAid: „żółty ma niezwykłą moc przenoszenia w czasie, przywołując najcieplejsze wspomnienia.” W czasach pełnych niepewności maślana przytulność okazała się dokładnie tym, czego nam potrzeba.
Oto maślany design – rozpływający się od wyselekcjonowanego vintage’u i rzemieślniczych obiektów współczesnych projektantów. Design dla każdego, bo przecież odrobina masła sprawia, że wszystko staje się lepsze.
